Sensorā istaba

Privatās pamatskolas un Rīgas ģimnāzijas „Maksima” sensorā istaba

Speciāli organizētas interaktīvas vides izmantošana izglītojamo attīstības optimizācijai.

Sensorās istabas vispārīgs apraksts.

Sensorā istaba ir īpašā veidā organizēta un ar dažādiem stimulatoriem piesātināta vide, kuras mērķis ir iedarboties uz cilvēka sajūtu orgāniem. Telpa var tikt izmantota kā relaksācijas istaba (ar mērķi sniegt nomierinošu un atslābinošu iedarbību), kā arī tonizējošā, stimulējošā un attīstoša efekta sasniegšanai. Telpā ir mīksts grīdas segums, pufi un spilveni, sausais baseins. Tā ir aprīkota ar gaismas ierīcēm, drošiem spoguļiem, kas rada izkliedējošu gaismu; piekaramām kustīgām konstrukcijām (spoguļbumba, sausais lietus); speciālām sensorājām takām, kas domātas pēdām. Telpā ierīkotais apgaismojums ir ar optisku efektu un skaņas pavadījumu (interaktīvie paneļi, prožektoru sistēma).

 

Sensorajā istabā tiek izmantoti šādi sensorie stimuli: gaismas un krāsu terapija – iedarbojas uz redzi. Maiga gaisma – miers, spilgta gaisma – uzbudinājums. Tiek izmantots gaismu krāsu terapija, piemēram, sarkanā krāsa – stimulēšana, oranžā – atjaunošanās, dzeltenā – tonizējoša iedarbība utt. Skaņas terapija – iedarbojas uz dzirdi. Var būt pasīva (cilvēks klausās skaņas un mūziku) un aktīva (cilvēks pats rada skaņas un mūziku). Mierīga melodiska mūzika, dabas skaņas – miers. Mehāniskas skaņas, elektroniskā mūzika, dažādu tonalitāšu skaņdarbi (piemēram, Mocarta mūzika), skaņdarbi ar augstu tempu (valši) – uzbudinājums. Aromterapija (smaržu terapija) – iedarbība uz ožu. Patīkamas smaržas – miers. Asas smakas – uzbudinājums. Turklāt ēteriskajām eļļām piemīt bakteriāla, pretvīrusu un pretiekaisuma iedarbība. Taktilās izjūtas – iedarbojas uz ādas receptoriem. Maiguma, mīkstuma, siltuma izjūtas – miers. Durstīšana, spiešana, vibrācija – uzbudinājums. Stimulatorus ierspējams apvienot un komplektēt atkarībā no izvirzītajiem uzdevumiem.

Nodarbības sensorajā istabā var tikt ietektas šādos gadījumos:

  • neirotisks stāvoklis

  • adaptācijas traucējumi

  • emocionālās sfēras traucējumi (bailes, noslēgtība)

  • psihomatiskās saslimšanas

  • stress, depresīvs stāvoklis, psihoemocionāls uzbudinājums

  • muskuļu sasprindzinājums

  • traucējumi uzvedībā (agresivitāte)

  • hiperaktivitātes vai uzmanības deficīta sindroms

  • pavājinātas sensorās funkcijas (redze, dzirde, tauste)

  • runas vai psihiskās motorikas attīstības aizture

  • veiglas autisma formas

  • nervu tiks.

Nodarbības sensorajā istabā notiek kā individuāli, tā arī grupās psihologa vai pedagoga vadībā.

 

Sensorās istabas telpa tiek izmantota ne tikai darbā ar bērniem, bet arī ar pedagogiem emocionālās izdegšanas un noguruma gadījumos.